Als er een auto is die je veel op de Nederlandse wegen ziet, dan is het wel de Peugeot 206. Vaak in de kleur grijs. Dat wil overigens niet zeggen dat de Peugeot 206 een grijze muis is, integendeel zelfs. De auto behoort tot de wat men noemt compacte klasse waartoe ook auto’s als de Renault Clio, de Ford Fiesta en de Fiat Punto behoren. Het succes van de 206 is ondertussen met geen pen meer te beschrijven. Van deze auto zijn meer dan tien miljoen verkocht en daarmee is het de meest verkochte Franse auto’s ooit.

Verfrissend design

Peugeot produceerde in 1998 de eerste Peugeot 206 als logische opvolger van de 205. Meteen viel de auto in de smaak, niet in de laatste plaats vanwege het zeer verfrissende design en de voor die tijd zeer opvallende, gerekte koplampen. Peugeot bracht in 2004 enkele subtiele veranderingen aan. Zo kreeg de al succesvolle 206 mat glas koplampen en een sportievere achterbumper. Ook koos Peugeot ervoor om de handgrepen op de deuren en de achterklep standaard mee te spuiten in de carrosseriekleur. Bovendien werden de horizontale lamellen van de grille ingeruild voor een honingraat.

Verschillende varianten

Na nogmaals een update in 2009 werd de productie van de Peugeot 206 in 2012 gestopt, in Europa stopte de verkoop van de meest succesvolle Peugeot ooit in 2013. Vervolgens werd het stokje overgenomen door de 207 en de 208. Gaandeweg de succesjaren van de Peugeot 206 introduceerde de Franse autoproducent verschillende varianten. Iedereen kent bijvoorbeeld wel de stationwagon in de vorm van de 206 SW. Ook werd een cabriolet geproduceerd onder de naam 206 CC, waarbij de letters staan voor Coupé Cabriolet. Verder geldt de Peugeot Hoggar nog als een pick-up uitvoering van de 206, een wagen die overigens alleen in Zuid Amerika furore maakte. Nog steeds is de Peugeot 206 een gewilde auto, nu dus alleen nog als occasion.