Forom
Image default
MKB

Hoeveel kost die ene opdracht nou echt?

Bijna geen enkel bedrijf doet constant hetzelfde werk voor dezelfde klant. Daardoor raken kosten doorgaans verspreid over verschillende opdrachten en klanten. Gebruikte materialen kan je makkelijk aan een bepaalde opdracht toeschrijven, maar het juist toeschrijven van andere hulpmiddelen is doorgaans een stuk moeilijker. Neem nou de personeelskosten: een medewerker heeft een vast loon, maar werkt zelden aan dezelfde opdracht. Hoe weet je dan hoeveel van het salaris aan die opdracht kan worden toegeschreven? Een goede urenregistratie personeelis hiervoor een must. 

Waarom het belangrijk is om te weten wat een opdracht kost 

Het lijkt misschien makkelijk om simpelweg alle inkomsten en uitgaven op één hoop te gooien en zo te zien of het bedrijf goed of slecht loopt. Maar dit heeft uiteraard zijn nadelen, op deze manier heb je geen flauw idee wat voor opdrachten je vaker aan moet nemen, en welke opdrachten je misschien beter aan je voorbij kan laten gaan. Maar er zijn meer voordelen aan het bijhouden van een goede urenregistratie. Met een goede urenregistratie weet je namelijk precies welk personeel op welke plek het beste functioneert. Zo kan je de uren die je uitbetaald efficiënter indelen, en kan je met evenveel personeelskosten meer gedaan krijgen. 

Is een tijdelijke werknemer echt voordelig? 

Tijdelijke werknemers kosten per uur meer geld dan een werknemer met een vast contract. Maar een tijdelijke werknemer is deze meerprijs doorgaans waard: je hebt tijdelijke werknemers doorgaans maar even nodig, en je hebt doorgaans niet genoeg werk om een specialist in vaste dienst aan het werk te houden. Maar is dat wel echt zo? Het kost namelijk heel veel moeite om uit te rekenen of een tijdelijke werknemer echt de meerprijs waard is. Heb je niet stiekem wel genoeg werk voor een specialist in permanente dienst. Door een goede urenregistratie rollen deze cijfers direct uit een computerprogramma, en weet je direct of een werknemer met vast contract goedkoper is. 

Komt het personeel eigenlijk wel echt opdagen? 

Als je personeel hebt dat vaak op verschillende afdelingen aan verschillende opdrachten werkt zal het je managers niet snel opvallen dat iemand niet zoveel werkt als hij zou moeten werken. Mede hierom is het belangrijk dat de tijdregistratie personeelop orde is. Op die manier hoef je namelijk niet meer op vertrouwen te handelen, en weet je direct hoeveel uren je personeel werkt. Of dit nou intern, bij een klant, of vanuit huis is. 

https://www.get.nl/oplossingen/tijdregistratie/kostenplaatsregistratie-urenregistratie