Forom
Image default
Tuin en buitenleven

Na corona jaren dalend aantal post pakketten

In een tijdperk waarin online winkelen steeds populairder wordt, is de bezorging van pakketten essentieel geworden voor zowel consumenten als bedrijven. Hierbij is de groei van het bezorgen van pakketten de laatste jaren enorm toegenomen. PostNL is een van de grootste post- en pakketbezorgingsbedrijven in Nederland. Elk jaar verwerkt het miljoenen pakketten die door consumenten en bedrijven worden verzonden. Met de groei van e-commerce en online winkelen, is het interessant om te weten hoeveel pakketten PostNL verwacht te verzenden in het jaar 2023.

 Met de opkomst van het coronavirus in de afgelopen jaren heeft onze samenleving ingrijpende veranderingen doorgemaakt. Een van de sectoren die sterk is beïnvloed, is de pakketpostindustrie. In dit artikel zullen we bespreken hoe het aantal verzonden pakketten na de coronajaren drastisch is gedaald en welke factoren hieraan hebben bijgedragen.

 

Impact van de coronacrisis op online winkelen

De coronapandemie heeft geleid tot een sterke toename van online winkelen. Met lockdowns en beperkingen voor fysieke winkels waren consumenten genoodzaakt om hun aankopen online te doen. Dit resulteerde in een enorme piek in het aantal bestellingen dat via pakketpostbedrijven werd verstuurd.

Echter, nu we langzaamaan terugkeren naar een meer normale situatie, zien we dat het online winkelgedrag van consumenten aan het veranderen is. Waar mensen eerder vooral online bestelden vanwege de noodzaak, zijn nu fysieke winkels weer toegankelijk en ervaren consumenten ook weer de voordelen van de stenen winkels.

 

Veranderende voorkeuren van consumenten

Een belangrijke factor die heeft bijgedragen aan het dalende aantal verzonden pakketten is de veranderende voorkeur van consumenten. Kochten mensen voorheen nog volop woonaccessoires en spullen voor vermaak thuis, nu de restaurants weer open zijn en we weer op vakantie mogen, geven mensen bij voorkeur liever hun geld hier aan uit. Hierdoor zien we over de gehele lijn een daling in het aantal verkopen zowel in winkels als in online shops. En dit heeft als gevolg dat Postnl dit jaar een stuk minder pakketten gaat bezorgen dan de jaren voorheen.

 

Brievenbus noodzakelijk iets

De daling in verkopen zien bedrijven vooral in de kleding branche, in interieur en doe het zelf zaken. Toch zijn er altijd zaken die je als consument soms nodig hebt, en dus moet aanschaffen. Dat kan een brievenbus zijn, een tv die moet worden vervangen of een laptop. Je ziet dat de consument dit soort zaken nog steeds blijft kopen.  Ook bij YourMailbox, één van de grootste online shops in brievenbussen zien ze het aantal bestellingen op dit moment niet echt teruglopen. Als je een nieuwe woning hebt gekocht, moet je toch een brievenbus of pakket brievenbus aanschaffen. En zo zie je dat het ene bedrijf het heel moeilijk heeft na de coronajaren en een ander bedrijf toch nog goed blijft verkopen. Postnl moet het dit jaar in ieder geval doen met een stuk minder pakketten dan de jaren voorheen. Hopelijk trekt dit in 2024 weer aan.

https://www.yourmailbox.nl/