Het moreel van werknemers is iets wat geen enkel bedrijf zich kan veroorloven om te negeren. Het is van grote invloed op de prestaties, vooral in een verkoop omgeving. Verkoop omgevingen zijn van nature al stressvol en het is zaak dat de managers zorgen dat het moreel hoog blijft en de prestaties optimaal. Veel managers zijn zich hier van bewust en creëren daarom prestatie-gerelateerde doelen voor het verkopend personeel, dit omvat bonussen, avondjes uit en zelfs weekendjes weg. Hoewel dit een erg positieve manier kan zijn om het moreel hoog te houden, zijn veel managers zich niet bewust van hoe hun dagelijkse gedrag invloed kan hebben op hun verkopend personeel, waarmee ze de positieve boost van de prestatie-doelen teniet doen. De reden hiervoor is dat veel verkoop managers nog steeds micro-managen omdat ze dat effectief vinden. Dit is een methode die gewoonweg niet werkt. In tegenstelling tot wat ze proberen te bereiken resulteert micromanagement in slecht moreel en ontevreden werknemers. Het komt maar al te vaak voor dat verkopend personeel te maken heeft met managers die elke ochtend over hun schouders meekijken om de dagelijkse werkzaamheden te beoordelen, met frequent commentaar en kritiek op het gebrek aan gemaakte verkopen voordat ze beginnen met uitspraken als “Je moet vaker bellen”. Hierop volgend wordt het verkoop personeel geconfronteerd met verzoeken voor updates-per-uur van wat ze doen en kritiek wanneer ze bepaalde taken niet af hebben. Micromanagement van personeel op deze manier geeft ze het gevoel onder druk te staan en demotiveert, waardoor ze minder genieten van het werk en afstand nemen van de manager. In het slechtste geval gaat personeel alleen nog maar werken voor hun salaris, en vervalt het enthousiasme en lijdt de productiviteit er onder. Om deze situatie te voorkomen moeten managers hun houding veranderen en hun technieken heroverwegen. Zet doelen voor het verkoop personeel en moedig ze aan om op eigen initiatief te werken, hierdoor voelt het personeel zich versterkt en positief over hun werk. Zorg voor positieve ondersteuning en moedig ze aan om bij jou te komen voor advies in plaats van ze er mee te bombarderen, dit geeft het personeel meer vertrouwen in jouw capaciteiten als manager. Met dit vertrouwen zijn ze eerder geneigd om bij je te komen met problemen die ze tegenkomen, in plaats van stil te blijven en steeds gedemoraliseerder te worden. Door het gevoel van beperkingen af te laten nemen, zal het personeel minder stress ervaren en blijft het moreel hoog. Ivpp – leiderschapstraining met diepgang
|
Voor meer info : https://www.ivpp.nl/leiderschap/training |